Blog Barry: wat vind jij waardevol?
Wat ‘waarde’ precies betekent, is voor iedereen en elke onderneming anders. In deze blog duikt Barry in wat waarde voor ons betekent: impact maken.
Wat waarde betekent
Wat ‘waarde’ precies betekent, is voor iedereen en elke onderneming anders. Tijdens mijn eerste jaar Economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam leerde ik veel over waardecreatie. Bedrijfseconomische waarde voor aandeelhouders van het bedrijf, winst generen door efficiëntie te verbeteren en te innoveren. Natuurlijk waren er afhankelijkheden, maar waarde creëren stond vooral in het teken van euro’s. Ik heb mijn studies nooit afgemaakt, ze strandde op interesse. Ruim twee decennia later ben ik erachter waarom: voor mij draait waarde en succes niet om geld, maar om het maken van impact.
Impact maken
Het studeren ligt ver achter mij, maar ik ga wél iedere dag weer met veel plezier naar school. Nog steeds om te leren, maar ook om impact te maken. Dat is dit jaar mijn doel en die van mijn team. Waar het doel vorig jaar was om onze klanten en medewerkers succesvol te laten zijn, doen we daar dit jaar een schepje bovenop. Wij willen als bedrijf impact maken.
Impact maken op medewerkers. Die zich in ons team gewaardeerd voelen, zich thuis voelen, plezier hebben, maar zich ook voortdurend ontwikkelen en de lat hoger leggen.
Impact maken op onze klanten. Die niet alleen hun doelen bereiken, maar écht sterkere bedrijven worden, met onze Verdellers naast zich als digitaal partner. Niet de ICT-leverancier zijn, maar een bedrijf duurzaam verder helpen in een bijna onvoorwaardelijk partnership. Enerzijds verrassen met gave innovaties, maar anderzijds ook uitblinken door er gewoon altijd voor hen te zijn.
Werken aan eigen doelen
Wanneer zijn wij dan maximaal van waarde voor de klant? Als de ondernemer rustig slaapt omdat de ICT-omgeving veilig is en altijd werkt? Wanneer het orderproces binnen afzienbare tijd ineens vanzelf gaat? Wanneer door moderne AI-tools kennis supersnel verspreid wordt en in hoog tempo grote optimalisaties worden doorgevoerd? Of misschien gewoon wanneer alle medewerkers op een veilige en prettige manier met elkaar kunnen samenwerken?
Wat ons betreft is dat wanneer de organisatie waarvoor wij mogen werken maximaal aan hún doelen kan werken.
Trots en zelfstandig
Een kleine vier jaar geleden heb ik op het punt gestaan ons mooie bedrijf te verkopen. Daar heb ik nooit een geheim van gemaakt en tegenwoordig vertel ik het bewust zeer regelmatig. In die tijd twijfelde ik of het mij zou lukken om de organisatie naar het volgende niveau te laten groeien. Wellicht zou dat binnen een grotere groep makkelijker gaan. Wat ben ik blij dat de Verdellers om mij heen mij hebben overtuigd dat wij die volgende stappen écht wel zelf konden maken. Verdel blijft zelfstandig, onze autonome horizon hebben we toen op 20 jaar vooruit gezet.
Hoewel investeerders volop euro’s als waarde zien in ons bedrijf, ben ik de enorme waarde van ons bedrijf de afgelopen vier jaar pas echt gaan voelen. Maar die waarde heeft absoluut niets met geld te maken.
Echte waarde
"We zijn nu even onderweg met het verbeteren van onze ICT-omgeving. Ik had het er met mijn collega over en we kwamen gezamenlijk tot de conclusie dat we superblij zijn met de oplossingen en de samenwerking! (...) Waarvoor onze dank!"
Een spontane mail van een klant, die ik maar zelden spreek, maar door mijn collega’s dus fantastisch geholpen wordt.
Één van onze grotere klanten ontvangt vandaag haar klanten in onze toneelzaal en borrelt in onze aula. Ik kijk uit mijn kantoor, hoor de gezelligheid en zie op de achtergrond de 27 woningen die wij hebben ontwikkeld voor jongeren uit onze eigen gemeente. We hebben daar zelfs vijf Verdellers gehuisvest. Volgende maand start één van de bewoners bij ons als HBO-stagiair en nog een maandje later gaat de partner van een andere bewoonster bij ons aan de slag als project consultant.
Echte waarde zit in de waardering die je voelt van je collega’s én in de successen die onze klanten met hun teams behalen.
Terug naar school
In 2023 kwamen we terug op school, op ónze School. Omdat wij altijd willen leren, maar ook omdat wij meesters (en juffen) willen zijn. Als wij een zelfstandig, familiair, trots en hoogwaardig digitaal partner willen zijn, moeten we blijven groeien. Dat lukt en geeft ons heel veel energie. Juist doordat ik het bedrijf niet verkocht, voel ik mij steeds vaker de rijkste man op aarde.
Ben jij voor jouw organisatie op zoek naar een partner die waarde brengt? Of wil jij ook impact maken in ons ambitieuze team? Neem contact met mij op om eens een kop koffie te drinken!